VISUAL IMPAIRMENT AND SCHOOL
developing learning in an inclusive school context.
DOI:
https://doi.org/10.46616/rce.v9i14.118Keywords:
Inclusion; People with Special Needs; Teachers and Inclusion.Abstract
A person with a disability is someone who has some sensory, physical or mental loss, whether or not they limit their actions. In the case of visual impairment, the person's sense of vision is completely or partially suppressed. Throughout history, people with visual impairments have had their human and civil rights restricted; at times they are seen without the right to live and, currently, through current legislation, their human and civil rights are recognized and guaranteed, such as being included in regular schools. In this sense, the aim of this article, as part of a doctoral thesis, is to elucidate details about visual impairment, addressing factors and assistive technologies relevant to the learning of this audience. Thus, the methodology was basic, descriptive and bibliographical research. Given this scenario, it is concluded that it is not enough to simply receive students with visual impairments, it is necessary to think and invest in processes that guarantee greater independence, mainly, providing access to the contents taught at school in an equal and fair way. In this way, the school community guarantees efficient reception and effective learning for all students, without restrictions.
Metrics
References
ALCANTARA, D. P. de; WERNECK, F. N. Teorias de Maslow e Herzberg. Simpósio (on line), n. 8, mar. 2020. Disponível em: http://revista.ugb.edu.br/ojs302/index.php/simposio/article/view/1995 Acesso em: 09 mar. 2024.
ALVARENGA, E. M.; RIBEIRO, N. F.; GALASSO, B. Programa de monitoria como estratégia de permanência e êxito para estudantes com Deficiência Visual no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí: um relato de experiência. Revista Portuguesa de Educação, v. 35, n. 1, p. 65-83, 2022. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.20758
AMARAL, L. A. A H. de L. Deficiência: uma fragmentação de conceitos em percurso acidentado. 2 ed. São Paulo: Robel, 2022. 160p.
BORGES, D. C. P.; VICTOR, S. L. Os desafios e efetivação da Educação Especial no contexto Capitalista. Educação em Foco (on line), v. 27, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicoshomolog.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/36024 Acesso em: 8 fev. 2024.
CORREIA, M. O. A escola e os novos desafios da Educação Inclusiva: Contribuições da didática e da Neurociência. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 42, p. 275-81, 2021.
CUNHA. A. G. da. Dicionário Etimológico da língua portuguesa. 4 ed. Rio de Janeiro: Lexicon, 2010. 744p.
DANTAS, A. M.; DANTAS, J. M.; DANTAS, M. M. Fisiologia do Aparelho Visual. Vol. 2. Curitiba: CRV, 2023. 456p. DOI: https://doi.org/10.24824/978652513773.5
DOME, E. F. O Estudo do olho humano aplicado à optometria. 4 ed. São Paulo: SENAC, 2017. 232p.
FONSECA, V. da. A educabilidade cognitiva e neuropsicopedagogia. Novos paradigmas para a educação. Rio de Janeiro: Wak, 2021. 224p.
FREITAS, M. C. Educação inclusiva: Diferenças entre acesso, acessibilidade e inclusão. Cadernos de Pesquisa (on-line), v. 53, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/VqdK7vhZtZMDtp6j5gLbfwv/ Acesso em: 19 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980531410084
GODOY, D. A. V.; SILVA, A. P.; ALLAIN, O. A inclusão de pessoas com Deficiência Visual na Educação Profissional. Benjamin Constant (on line), v. 28, n. 64, 2022. Disponível em: https://ead.ifrn.edu.br/coloquio/anais/2017_old/trabalhos/eixo3/E3A19.pdf Acesso em: 19 fev. 2024.
HELENE, O.; FERNANDES, Í. S.; MARTINS, T. G. Dos S. Difração e o olho humano. Revista Brasileira de Ensino de Física (on line), v. 45, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/3NXRTGgzp4TYzMPScM5hN9d/ Acesso em: 19 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2022-0281
LIMA, L. A. A. de; CAVAZZANI, A. L. M.; SILVA, M. V. G. da. Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com Deficiência Visual e auditiva. Práxis Educacional, v. 19, n. 50, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455 Acesso em: 10 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11455
MACEDO, C.; BOURGUIGNON, S. C.; CASTRO, H. C. Ferramentas de Comunicação Digital Utilizadas no Ensino Remoto por Universitários Cegos ou Baixa Visão em Tempos de Pandemia e Pós-Pandemia da Covid-19: Reinvenção e Desafios Para Educação. Anais do XXI Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Equador, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/243895 Acesso em: 26 mar. 2024.
MACHADO, E. M. C.; RAGGI, D. G. Comunicação aumentativa e alternativa para a aprendizagem: o processo de acolhimento e ensino de Johnny, um aluno com surdocegueira congênita. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. 131p. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2021.820
PLETSCH, M. D. O que há de especial na educação especial brasileira? Momento - Diálogos em Educação, v. 29, n. 1, p. 57-70, 2020. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v29i1.9357
ROSA, M. C.; ANTIQUEIRA, L. M. O. R. Estratégias de ensino nas aulas de ciências para alunos/as com Deficiência Visual: uma revisão em teses e dissertações. Actio: Docência em Ciências (on line), v. 7, n. 3, 2022. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/15259 Acesso em: 19 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v7n3.15259
SILVA, L. C. S. da; SILVA, L. G. dos S. Inclusão escolar e educação em direitos humanos: as concepções de um aluno cego. Revista Educação Especial (on line) v. 32, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial Acesso em: 19 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X28363
SILVA, A. S. J. da; MARTINS, R. L. Inclusão da pessoa com necessidades educativas especiais na Educação Profissional e Tecnológica. Conjecturas, v. 22, n. 17, p. 961-70, 2022. DOI: https://doi.org/10.53660/CONJ-1592-2W74
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Trad. M. S. M. da Silva. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015. 224p. Título original: The social formation of mind.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Cuidados com os olhos, Deficiência Visual e cegueira. Disponível em: https://www.who.int/es/news-room/factsheets/detail/blindness-and-visual-impairment Acesso em: 26 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Os Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do/a autor/a, resguardando-se os direitos de primeira publicação para a Revista RCE. Sendo esta Revista de acesso público, todos os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais, desde que citada a fonte, quando utilizados os artigos em parte ou no todo.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.