VISUAL IMPAIRMENT AND SCHOOL

developing learning in an inclusive school context.

Authors

  • MICHELLE OLIVEIRA CORREIA Faculdade Interamericana de Ciência Social FICs
  • Ana Cabanas Fics

DOI:

https://doi.org/10.46616/rce.v9i14.118

Keywords:

Inclusion; People with Special Needs; Teachers and Inclusion.

Abstract

A person with a disability is someone who has some sensory, physical or mental loss, whether or not they limit their actions. In the case of visual impairment, the person's sense of vision is completely or partially suppressed. Throughout history, people with visual impairments have had their human and civil rights restricted; at times they are seen without the right to live and, currently, through current legislation, their human and civil rights are recognized and guaranteed, such as being included in regular schools. In this sense, the aim of this article, as part of a doctoral thesis, is to elucidate details about visual impairment, addressing factors and assistive technologies relevant to the learning of this audience. Thus, the methodology was basic, descriptive and bibliographical research. Given this scenario, it is concluded that it is not enough to simply receive students with visual impairments, it is necessary to think and invest in processes that guarantee greater independence, mainly, providing access to the contents taught at school in an equal and fair way. In this way, the school community guarantees efficient reception and effective learning for all students, without restrictions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

MICHELLE OLIVEIRA CORREIA, Faculdade Interamericana de Ciência Social FICs

Doctora en Ciencias de la Educación - FICs

Mestra em Linguística - UFRJ

Especialista em Psicopedagogia com ênfase em Educação Especial; em Planejamento Implementação e Gestão de Educação a Distância - PIGEAD; Gramática Gerativa e Estudos de Cognição; Orientação Educacional e Pedagógica e em Neuropsicopedagogia clínica e institucional.

Cursos na área de desenvolvimento humano com Certificação Internacional: Coach, Analista de perfil comportamental DISC (certificado pela "Internacional Assoation of coaching" -IAC-), em NLP (NeuroLinguistic Programming) pelo "Internacional Association of NLP Institutes" e Dinâmicas Humanas.

Licenciada em Letras e Pedagogia.

Atua como pedagoga no setor de inclusão (NAPNE) do Colégio Pedro II e como professora de Língua Portuguesa na Educação Básica do Município.

Ana Cabanas, Fics

DR. ANA CABANAS PHD in Philosophy PHD in Education PhD in Humanities and Arts with Mention in Educational Sciences Master in Management and Regional Development Specialist in Scientific Methodology Psychopedagogue Master Black Belt Quality, Process and Project Consultant Production engineer Communicologist

References

ALCANTARA, D. P. de; WERNECK, F. N. Teorias de Maslow e Herzberg. Simpósio (on line), n. 8, mar. 2020. Disponível em: http://revista.ugb.edu.br/ojs302/index.php/simposio/article/view/1995 Acesso em: 09 mar. 2024.

ALVARENGA, E. M.; RIBEIRO, N. F.; GALASSO, B. Programa de monitoria como estratégia de permanência e êxito para estudantes com Deficiência Visual no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí: um relato de experiência. Revista Portuguesa de Educação, v. 35, n. 1, p. 65-83, 2022. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.20758

AMARAL, L. A. A H. de L. Deficiência: uma fragmentação de conceitos em percurso acidentado. 2 ed. São Paulo: Robel, 2022. 160p.

BORGES, D. C. P.; VICTOR, S. L. Os desafios e efetivação da Educação Especial no contexto Capitalista. Educação em Foco (on line), v. 27, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicoshomolog.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/36024 Acesso em: 8 fev. 2024.

CORREIA, M. O. A escola e os novos desafios da Educação Inclusiva: Contribuições da didática e da Neurociência. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 42, p. 275-81, 2021.

CUNHA. A. G. da. Dicionário Etimológico da língua portuguesa. 4 ed. Rio de Janeiro: Lexicon, 2010. 744p.

DANTAS, A. M.; DANTAS, J. M.; DANTAS, M. M. Fisiologia do Aparelho Visual. Vol. 2. Curitiba: CRV, 2023. 456p. DOI: https://doi.org/10.24824/978652513773.5

DOME, E. F. O Estudo do olho humano aplicado à optometria. 4 ed. São Paulo: SENAC, 2017. 232p.

FONSECA, V. da. A educabilidade cognitiva e neuropsicopedagogia. Novos paradigmas para a educação. Rio de Janeiro: Wak, 2021. 224p.

FREITAS, M. C. Educação inclusiva: Diferenças entre acesso, acessibilidade e inclusão. Cadernos de Pesquisa (on-line), v. 53, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/VqdK7vhZtZMDtp6j5gLbfwv/ Acesso em: 19 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980531410084

GODOY, D. A. V.; SILVA, A. P.; ALLAIN, O. A inclusão de pessoas com Deficiência Visual na Educação Profissional. Benjamin Constant (on line), v. 28, n. 64, 2022. Disponível em: https://ead.ifrn.edu.br/coloquio/anais/2017_old/trabalhos/eixo3/E3A19.pdf Acesso em: 19 fev. 2024.

HELENE, O.; FERNANDES, Í. S.; MARTINS, T. G. Dos S. Difração e o olho humano. Revista Brasileira de Ensino de Física (on line), v. 45, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/3NXRTGgzp4TYzMPScM5hN9d/ Acesso em: 19 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2022-0281

LIMA, L. A. A. de; CAVAZZANI, A. L. M.; SILVA, M. V. G. da. Tecnologias assistivas: recursos para pessoas com Deficiência Visual e auditiva. Práxis Educacional, v. 19, n. 50, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11455 Acesso em: 10 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11455

MACEDO, C.; BOURGUIGNON, S. C.; CASTRO, H. C. Ferramentas de Comunicação Digital Utilizadas no Ensino Remoto por Universitários Cegos ou Baixa Visão em Tempos de Pandemia e Pós-Pandemia da Covid-19: Reinvenção e Desafios Para Educação. Anais do XXI Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Equador, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/243895 Acesso em: 26 mar. 2024.

MACHADO, E. M. C.; RAGGI, D. G. Comunicação aumentativa e alternativa para a aprendizagem: o processo de acolhimento e ensino de Johnny, um aluno com surdocegueira congênita. São Paulo: Pimenta Cultural, 2021. 131p. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2021.820

PLETSCH, M. D. O que há de especial na educação especial brasileira? Momento - Diálogos em Educação, v. 29, n. 1, p. 57-70, 2020. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v29i1.9357

ROSA, M. C.; ANTIQUEIRA, L. M. O. R. Estratégias de ensino nas aulas de ciências para alunos/as com Deficiência Visual: uma revisão em teses e dissertações. Actio: Docência em Ciências (on line), v. 7, n. 3, 2022. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/15259 Acesso em: 19 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v7n3.15259

SILVA, L. C. S. da; SILVA, L. G. dos S. Inclusão escolar e educação em direitos humanos: as concepções de um aluno cego. Revista Educação Especial (on line) v. 32, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial Acesso em: 19 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X28363

SILVA, A. S. J. da; MARTINS, R. L. Inclusão da pessoa com necessidades educativas especiais na Educação Profissional e Tecnológica. Conjecturas, v. 22, n. 17, p. 961-70, 2022. DOI: https://doi.org/10.53660/CONJ-1592-2W74

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Trad. M. S. M. da Silva. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015. 224p. Título original: The social formation of mind.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Cuidados com os olhos, Deficiência Visual e cegueira. Disponível em: https://www.who.int/es/news-room/factsheets/detail/blindness-and-visual-impairment Acesso em: 26 fev. 2024.

Published

2024-08-08

How to Cite

OLIVEIRA CORREIA, M., & Cabanas, A. (2024). VISUAL IMPAIRMENT AND SCHOOL: developing learning in an inclusive school context. Revista Científica Educ@ção, 9(14). https://doi.org/10.46616/rce.v9i14.118

Issue

Section

Artigos demanda contínua

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.